Er bestaat geen wettelijke definitie voor de Vertrouwenspersoon. Een vertrouwenspersoon is een aanspreekpunt voor medewerkers over ongewenst gedrag.
- Ongewenst gedrag op de werkvloer zo veel mogelijk informeel helpen oplossen
- Medewerkers begeleiden in de formele afhandeling
   - Aangifte
   - Klachtenprocedure
   - Klachtencommissie etc.
In principe kan iedereen worden aangewezen als vertrouwnespersoon. Echter het heeft de voorkeur om dit niet bij Personeelszaken neer te leggen. Vaak is dit al als bedrijfsregel ingesteld. Het mooiste is als er minimaal twee medewerkers banaderbaar zijn als vertrouwenspersoon. De drempel moet laag zijn en iedereen moet daarin een voorkeur kunnen hebben.
Een vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht. Alle kwesties en meldingen worden strikt vertrouwelijk behandeld.
Een vertrouwenspersoon heeft geheimhoudingsplicht, behalve als er strafbare feiten zijn/worden gepleegd, zoals
   - Doodslag
   - (Kinder)mishandeling
   - Verkrachting
Nee, wettelijk is dit niet verpicht! Het is echter wel wenselijk om dit voor uw organisatie te regelen. Als een
vertrouwenspersoon nooit meldingen van ongewenst gedrag krijgt, betekent dat niet dat er in uw organisatie
geen ongewenst gedrag plaats vindt.
Is er geen vertrouwenspersoon aangesteld, dan heeft de arbodienst altijd 1 of 2 vertrouwenspersonen.
U kunt voor informatie of aanvraag voor een offerte telefonisch contact opnemen of een bericht sturen via het contactformulier